BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, November 19, 2010

pErAsAAn kiAn bErubAh


Seiring dengan kedewasaan diri, maka fizikal, mental, sifat, perilaku, keinginan , perasaan dan sama waktu dengannya akan berubah.. Semakin dewasa kita, semakin berubah corak pemikiran kita.. Tak cepat, lambat! Dan begitulah sebaliknya..

Saya yakin, salah satu cara untuk mengetahui cepat atau lambat corak pemikiran seseorang itu seiring dengan umur kita yang sepatutnya semakin hari, semakin matang ialah berapa banyak keimanan serta ilmu yang kita ada, pelajari, fahami dan amalkan..

Menunding jari pada diri sendiri, diperingkat umur saya sekarang.. Sepatutnya corak pemikiran saya semakin hari semakin matang.. Ada pepatah mengatakan, "semakin lama kita hidup, semakin banyak benda yang kita tahu".. Tetapi saya dapat rasakan, masih ada banyak perkara yang saya rasa memang sangat "tidak matang" yang masih saya lakukan.. Terfikir juga saya, tidak mustahil seseorang itu semakin mencecah dewasa, semakin bodoh corak pemikirannya.. Mungkin ini disebabkan faktor kurangnya iman..

Untuk itu,saya sangat bersetuju dengan pendapat ini.. Orang yang bijaksana, bukan orang yang berpelajaran tinggi.. Tetapi orang yang bijaksana,ialah orang yang kuat imannya pada ALLAH.. Hakikat orang yang betul-betul matang,ialah orang yang bijaksana!

Harapan dan usaha saya untuk menjadi orang yang matang satu hari nanti!

0 comments: